Om Weej
Weej Eventbyrå
De började redan på tidiga nittiotalet, fast på var sitt håll. Andreas Spetz Johansson bakom spakarna på dj-båset på ungdomsgården i Lycksele, medan Dan Wiklander höll hov vid dansgolvet i högstadiekidsens högkvarter Galaxen i centrala Umeå. 20 år senare möter vi två familjefäder som aldrig riktigt tycks vilja släppa taget om nöjesvärlden.
-Det är helt enkelt så jävla roligt. Jag hade nog gått under om jag inte kunnat fly iväg då och då för att hålla på med det här, säger Andreas som till vardags är IT-ansvarig på ett Umeåföretag. Kollegan Dan håller med.
-Visst, det kan vara jobbigt att hasa sig ur soffan på fredagskvällen, men när man väl är på plats så är det alltid lika kul! Det ger mer energi än det tar, säger Dan.
Ni har dj:at på var sitt håll i många år, hur kommer det sig att ni startade Weej?
A: – Till att börja med handlade det om att vi ville skapa nischade klubbar med musiken i fokus. Men vi märkte snabbt att det fanns ett stort behov av hjälp med artist- och dj-bokningar bland krogar generellt.
D: – Du kan lägga hur mycket pengar som helst på en artist, men ändå skjuta över mål. Det gäller att träffa rätt, känna din publik och ha tajming – det är där vi kommer in.
När har tajmingen varit som bäst?
A: – Vi har bokat Axwell (från Swedish House Mafia red.anm.) för 5 000 kronor plus moms. Då var han helt okänd och bara glad för en spelning, i dag är han nog en av världens bäst betalda artister.
D: – Det gäller att ha fingertoppskänsla, där är Andreas en klippa.
Har ni varit med om några katastrofspelningar?
A: – Allt har väl inte varit jättelyckat. Vi hade en fest på slakteriet där allt gick snett. Hela kvällen var kaos, och när huvudakten väl skulle gå på gick strömmen – då ifrågasätter man sina livsval.
Vad är drivkraften?
A: – I grund och botten är det kärleken till musiken. Jag kan sitta hela lördagen och greja med spellistor inför kvällens gig. Jag lyssnar på all ny musik som kommer, och har blivit riktigt bra på att känna igen en hit när jag hör den.
D: – Jag kom in i det hela via hiphopen, sedan har det bara växt. Förutom musiken är intresset för marknadsföring och varumärkesbyggande centralt, det där ständiga pusslandet för att ge kunden en helhetslösning. Det kan vi idag.
Så det är mer än dj- och artistbokning?
D: – Absolut. Idag gör vi allt från att skapa kundkvällar till lokala butiker till att
hyra ut ljudutrustning, bygga webbsidor och fixa eventpersonal. Men kärnverksamheten är fortfarande musiken.
Var är ni om tio år?
A: – Då jobbar vi med skoteruthyrning! Nej, men det kan bli vad som helst – vi vill fortsätta att växa.
D: – Så länge som vi har kul så fortsätter vi. Drömmen är väl en fullstor byrå med en samling härliga personer som jobbar under samma tak, så att vi kan bredda verksamheten. Kunskapen och peppen finns redan, det är tiden som inte alltid räcker till.